quarta-feira, 21 de outubro de 2009

Jag studerar svenska

Daqui a 4 horas (9 horas da manhã na Suécia, 4 horas da manhã no Recife) terei minha prova de sueco!
Sim, estou bem ferrado!

Este post é meramente uma forma de praticar dois temas que a professora mandou a gente "treinar" em casa!
Pois a prova tem uma parte escrita!
Então, para garantir essa parte segue a minha base para a prova!

Min hemstad
Jag är född i Brasilien och jag bor i nordöstra delen av Brasilien i Pernambuco. Klimatet är varmt. Den längsta temperaturen är 22ºC! Min hemstad är riktigt varmt. I min hemsatd studerar jag på universitet varje dag. Jag åker buss till universitetet. Bussen heter Rio Doce/CDU. Jag läser kemiteknik på UFPE. Jag bor med min mamma, min pappa och min syster. Min pappa och min syster är ingejörer och mim mamma är lärare. I mitt hus har fem sovrum, tre badrum, ett kök och en pool. Alltid lagar mat min mamma ris, bönor och kyckling. Jag dricker apelsinjuice.

Min tid i Luleå
Jag kom från Brasiliean och jag bodde i nordöstra delen av Brasilien i Pernambuco. Jag kom till Luleå i augusti. Snart är det vinter. I Luleå bor jag i Vänderlen 9 på femte våningen. Jag bor med min kompisar Daniel och Karol i en liten lägenhet. Vi har ett stort kök, en gammel TV, radio, ett matbord och fyra stolar. Mitt rum har en sang, ett badrum med dusch och en bokhylla med böcker och säker. Varje däg äter vi bröd, ost och skinka. Jag och Daniel dricker läsk och Karol dricker kaffe. Vår lunch är pasta med kyckling.

Os textos estão paupérrimos, mas é o tanto que eu sei de sueco!
Me desejem sorte nessa prova, pois to precisando!

HEJ SÅ LÄNGE!
Hej då!

Um comentário:

  1. Olha, Tosco, acho que você errou a concordância no segundo parágrafo, viu? Dá uma revisada.


    hahahahah Cunhadão, muito axé pra você, to acompanhando tudo aqui e nem vou ficar falando muito. Simplesmente viva, em todos os sentidos!

    (e se cubra!!! Na verdade, se mova! Que nesse frio, só dá vontade de hibernar!)

    ResponderExcluir